۳۰ شهریور ۱۴۰۱، ۱۲:۵۴

نکاتی درباره نگهداری از باطری ماشین در پاییز و زمستان

نکاتی درباره نگهداری از باطری ماشین در پاییز و زمستان

باطری ماشین از قطعات مهم محسوب می‌شود که در فصل‌های سرد بیشتر از بهار و تابستان به مراقبت و نگهداری نیاز دارد؛ در ادامه به نکات مهمی در این باره اشاره خواهد شد.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، چرا باید از باطری ماشین مراقبت کرد؟ با نزدیک‌شدن به فصول سرد سال، نگرانی‌ها برای حفظ سلامت قطعات خودرو بیشتر می‌شود، چراکه با وجود تورم و گرانی‌های موجود در جامعه، هر قطعه دارای قیمت بالایی است. به همین جهت می‌بایست از هر کدام از تجهیزات خودرو به خوبی مراقبت شود تا بتوانند طولانی عمر کنند. باطری ماشین نیز از جمله قطعه‌های مهم و حساس محسوب می‌شود که در فصل‌های سرد بیشتر از بهار و تابستان به مراقبت و نگهداری نیاز دارد. این بخش که وظیفه تأمین و ذخیره برق مورد نیاز خودرو بر عهده آن است، به طور کلی بین ۲ الی ۳ سال عمر مفید خواهد داشت. به همین دلیل برای استفاده کامل در طول این مدت، می‌بایست به نکات مهمی توجه شود که در ادامه مطلب به تفصیل بیان می‌شود.

برندهای تولیدکننده باطری در ایران

به طور کلی شرکت‌های تجاری مختلفی در ایران به صورت اختصاصی در زمینه تولید انواع قطعات خودرو از جمله باطری فعالیت دارند و خوشبختانه تعدادی از برندها مشهور و محبوب نیز هستند. برخی از برندها هم‌چون صبا باتری و یا سپاهان باتری، توانسته‌اند با ارائه محصولات باکیفیت و عمر بالا، بین مصرف‌کنندگان به محبوبیت برسند، اما نکته‌ی مهم درباره برندهای تولیدکننده‌ی باطری ماشین، آن است که برند تأثیری در نحوه نگهداری قطعه ندارد. در یک بیان کلی باید گفت، باطری‌ها با هر نام و برندی می‌بایست در روزهای سرد سال، بیشتر مورد مراقبت واقع شوند.

باطری‌ها به سبب نوع ساختاری که دارند، می‌بایست همواره از سرما دور باشند تا در سلامت کامل تا انتهای عمر مفید مورد استفاده قرار بگیرند. از آنجا که درون هر باطری مایع الکترولیت وجود دارد و به هیچ وجه نباید منجمد شود، در پاییزو زمستان مراقبت‌های بیشتری برای باطری لازم است. زمانی که سرما مایع الکترولیت را به انجماد برساند، عملاً مرگ باطری نزدیک خواهد شد. البته مشکلات دیگری نیز با بروز سرما برای باطری رخ می‌دهد که در ادامه بیان خواهد شد.

نکاتی درباره نگهداری از باطری ماشین در پاییز و زمستان

۴ مشکل مهم که سرما برای باطری ماشین ایجاد می‌کند!

امروزه با شرایط بحرانی و تورمی که بر اقتصاد کشور حاکم است، تولیدکنندگان تجهیزات خودرو نیز ناچار به اعمال گرانی‌ها بر روی قطعات خود شده‌اند. به همین جهت قیمت باطری نیز به شدت تحت تأثیر شرایط بوده و با توجه به گران‌بودن باطری هر خودرو، می‌بایست مراقبت لازم برای جلوگیری از بروز مشکلات زیر صورت بپذیرد. این ۴ مشکل عبارت هستند از:

اولین و مهمترین مشکلی که سرما برای باتری خودرو به وجود می‌آورد، یخ‌زدن الکترولیت است.

کم‌شدن قدرت باطری تا حد ۵۰ درصد از ظرفیت نیز از دیگر تأثیرات سرما بر این قطعه به شمار می‌رود.

عملکرد دیرهنگام و سخت باطری به سبب سفت‌شدن روغن موتور در ماشین از دیگر مشکلات سرما محسوب می‌شود.

قطعات مرتبط با باطری بیشتر از قبل درخواست برق خواهند کرد که این مشکل به باطری فشار وارد می‌کند.

بنابراین به وضوح روشن است که داشتن اطلاعات لازم برای محافظت از باطری در فصل‌های سرد سال، از جمله ضروریاتی محسوب می‌شود که هر راننده و صاحب خودرویی می‌بایست از آن اطلاع داشته‌باشد. قطع به یقین با بروز اختلال در عملکرد سیستم خودرو، چندین بخش تحت تأثیر قرار خواهند گرفت که استفاده از خودرو در روزهای سرد را با مشکل مواجه خواهند کرد.

چگونگی مراقبت از باطری ماشین در زمان سرما

خوشبختانه اگر آگاهی‌های لازم در زمینه مراقبت از باطری برای هر راننده‌ی ماهر وجود داشته‌باشد، می‌توان از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کرد. باطری نیز از جمله قطعاتی است که با توجه به نکات زیر به راحتی قابل نگهداری بوده و تا پایان زمان عمر مفید آن قابل استفاده خواهد بود. برای مراقبت از باتری ماشین، توجه به نکات زیر بسیار مؤثر و مفید خواهند بود:

بررسی وضعیت سلامت باطری با روش دیاگ‌زدن و چکاپ دوره‌ای سه ماهه

مراقبت مداوم کابل‌های متصل به باطری

از بین بردن سولفاته‌ها از روی ترمینال‌های باطری

قراردادن خودرو در پارکینگ مسقف و تأمین گرمای نسبی برای ماشین

پر کردن سلول‌های کم الکترویت با آب مقطر و...

قطع به یقین با توجه به موارد فوق، شرایط نگهداری از باطری و سلامت خودرو بهتر شده و آسیب کمتری به خودرو خواهد رسید؛ چراکه باطری به منزله‌ی قلب تپنده‌ی برقی خودرو است و مراقبت از آن برای هر راننده‌ی حاذقی یک الزام محسوب می‌شود. البته لازم به ذکر است که علاوه بر موارد فوق، چنانچه از عمر باطری خودرو بیش از سه سال گذشته‌باشد، اما تعویض صورت نپذیرفته‌باشد، می‌بایست به صوت مداوم مورد تست قرار بگیرد تا در بین راه موجب توقف خودرو نگردد.

محافظت از باطری را جدی بگیرید!

به نظر می‌رسد برای تمامی افرادی که تمایل به یادگیری رانندگی دارند، آموزش نحوه نگهداری از قطعات خودرو نیز ضرورت داشته‌باشد؛ چراکه برخی از بخش‌های خودرو هم‌چون باطری، بسیار حساس بوده و می‌بایست به درستی محافظت شوند. از جمله مراقبت‌های لازم باطری ماشین نیز ممانعت از قرارگیری در سرمای کامل است، به طور کلی اگر خودرو چند ساعتی را در طول روز در روزهای سرد زمستانی خاموش بماند، و بعد برای روشن‌شدن و استارت خودرو با مشکل روبه‌رو شود، نشانه‌ی بروز اختلال در عملکرد باطری است؛ بنابراین به‌هیچ‌وجه نباید مراقبت از این قطعه‌ی خودرو بی‌ارزش شمرده شود، تا جایی که اگر در ضمن آموزش رانندگی برای مراقبت‌های مخصوص باطری در خودرو کلاس خاصی برقرار شود، بسیار ارزشمند خواهد بود.

نکاتی درباره نگهداری از باطری ماشین در پاییز و زمستان

خرید باطری پس از سه سال

بهتر است نهایتاً بعد از گذشت سه سال از کارکرد هر باطری ماشین، آن را تعویض کنید تا به سایر قطعات خودرو فشار و آسیبی نرسد. هر قطعه و محصولی می‌تواند عمر مشخصی داشته‌باشد و باتری از هر برندی که باشد بیش از این مدت زمان عمر نخواهد داشت. البته خرید از یک برند معتبر و باکیفیت یک ضرورت عقلی است که موجب کمک به قدرت عملکرد خودرو خواهد شد، اما باطری ماشین از بهترین برند ایرانی یا خارجی برای هر مدل از خودروی سواری به یک میزان طول عمر داشته و پس از سه سال توان و قدرت باطری کاهش چشمگیری خواهد داشت. پس اگر سه سال از زمان نصب باتری شما گذشته، بهتر است همین حالا نسبت به تعویض آن اقدام نمائید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5594687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha